جمعه ؛ 30 شهريور 1403
13 آذر 1398 - 11:33
نگاهی به عملکرد شبکه ملی اطلاعات در روزهای اخیر

پروژه‌ای ملی و ضروری برای ارتباطات

در روز‌های پس از اعلام خبر مدیریت مصرف سوخت، شبکه‌های ضدانقلاب تمام تمرکز رسانه‌ای خود را بر اعتراضات در ایران گذاشته و تلاش کردند با بهره‌گیری از شگرد‌های روانی و تبلیغی از اعتراضات مردم در برخی نقاط کشور به تصمیم دولت مبنی بر سهمیه‌بندی بنزین سوءاستفاده کردند. آن‌ها با القائات رسانه‌ای و ناامن‌سازی و به انحراف و آشوب کشاندن اعتراضات سعی کردند امنیت و اقتصاد کشور را فلج کنند؛ از همین رو میزان دسترسی به فضای مجازی برای کاربران محدود شد و بعد از آن عنوان شد که اینترنت در دسترس، در بستر شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است. همین موضوع واکنش‌ها و حرف و حدیث‌هایی را به دنبال داشت.
کد خبر : 4543

پایگاه رهنما :

در روز‌های پس از اعلام خبر مدیریت مصرف سوخت، شبکه‌های ضدانقلاب تمام تمرکز رسانه‌ای خود را بر اعتراضات در ایران گذاشته و تلاش کردند با بهره‌گیری از شگرد‌های روانی و تبلیغی از اعتراضات مردم در برخی نقاط کشور به تصمیم دولت مبنی بر سهمیه‌بندی بنزین سوءاستفاده کردند. آن‌ها با القائات رسانه‌ای و ناامن‌سازی و به انحراف و آشوب کشاندن اعتراضات سعی کردند امنیت و اقتصاد کشور را فلج کنند؛ از همین رو میزان دسترسی به فضای مجازی برای کاربران محدود شد و بعد از آن عنوان شد که اینترنت در دسترس، در بستر شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است. همین موضوع واکنش‌ها و حرف و حدیث‌هایی را به دنبال داشت.
مقابله دشمن با اینترنت ملی
سرویس‌های اطلاعاتی غربی که اینترنت را به ابزاری برای جاسوسی از کشور‌های دیگر تبدیل کرده‌اند در زمان اعمال محدودیت دسترسی به فضای مجازی روز‌های سختی را سپری کردند. به همین دلیل تبلیغات شدیدی در خارج کشور درباره این محدودیت‌ها به راه انداختند و آن را به سرخط رسانه‌های خود تبدیل کردند؛ اما مقصود اصلی آن‌ها نه نگرانی برای اعمال محدودیت‌های مجازی بلکه ضربه به اینترنت ملی و مقابله با پیشرفت شبکه ملی اطلاعات بود. در این جهت، رادیو فردا مصاحبه‌ای با کارشناس اینترنت خود انجام داده که در این مصاحبه کارشناس یاد شده از آنچه محدودیت اینترنت در ایران نامیده، ناراحت و عصبانی نیست بلکه از تکامل و گسترش اینترنت ملی و بومی و استقلال آن از شبکه جهانی وابسته به آمریکا و مؤسسات صهیونیستی خشمگین است. این کارشناس بر این باور است که روند ملی و بومی شدن اینترنت در ایران سال‌هاست که شروع شده و خصوصاً طی دو سال گذشته با به‌وجود آمدن پیام‌رسان‌های داخلی و گرایش کاربران به سوی این پیام‌رسان‌ها به دلیل کارآیی و عملکرد مثبت آن‌ها در زمینه‌های مختلف امور بانکی و اخبار اجتماعی و ارتباطات اقتصادی، این روند شدت یافته است. او می‌گوید: «از وقتی پیام‌رسان‌ها و وب سایت‌های داخلی تأسیس و ترویج شدند، این روند شروع شد و مقصد هم مشخص بود، یک اینترنت تماماً ایرانی که بتواند همه روابط مردم را انجام دهد». کارشناس یاد شده درباره خطرات این نوع اینترنت ملی برای غرب می‌گوید: «.. متخصصان ایرانی، سیاستی را پیش بردند که اساسش، بومی‌سازی اینترنت در ایران است. در اوایل که پیام‌رسان‌های داخلی به بازار آمده بودند، بسیاری از ما آن‌ها را جدی نگرفته و مسخره کردند و گفتند مثلاً دو میلیون عضو برای این پیام‌رسان یا سه میلیون برای آن یکی، تاثیر چندانی در روند کلی اینترنت ما ندارد. درصورتی‌که امروز می‌بینید، سرویس‌های بانکی، سرویس‌های مؤسسات و سازمان‌های دولتی و... توسط همین پیام‌رسان‌های داخلی انجام می‌شود و مردم به‌طرف آن‌ها گرایش پیداکرده‌اند... آن‌ها با ایجاد نقشه‌خوان‌های داخلی مردم را از نمونه‌های خارجی همچون «گوگل مپ» و «ویز»، بی‌نیاز کردند. حتی به‌تدریج به مرحله‌ای می‌رسیم که بازی‌های آنلاین را در وب‌سایت‌های ایرانی، خیلی سریع‌تر و باکیفیت بهتری می‌توان انجام داد...» کارشناس شبکه رادیو فردا می‌گوید برای اطلاع از پیشرفت اینترنت در ایران، پروژه‌های اندروید و گوشی‌های ایرانی را دنبال کنید، پروژه سیم‌کارت‌های کودکان و نوجوانان را دنبال کنید. او اضافه می‌کند: «این مدل هیچ شباهتی به آنچه در چین یا کره شمالی و یا روسیه اجرا شد، ندارد. این اینترنتی که در ایران اجرا می‌شود، به‌تمام‌معنا ایرانی است و بیانگر تفاوت‌های فرهنگی و سیاسی ایران با همان کشور‌ها و دیگر ممالک هم خواهد بود.»
عملکرد شبکه ملی اطلاعات
شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان شبکه‌ای امن، ارزان و سریع در بسیاری از کشور‌ها همچون برزیل، هند، چین، روسیه و کره جنوبی مورداستفاده واقع شده و توانسته نه‌تن‌ها قیمت استفاده از فضای مجازی را برای شهروندان کاهش دهد که سیطره دشمنانشان را در این بستر با چالش روبه‌رو کند. در کشور ما نیز این پروژه بنا به توصیه دلسوزان از ۱۴ سال پیش راه‌اندازی شد، اما با این وجود شاهد برخی سنگ‌اندازی در این مسیر هستیم. نقاط ضعفی که کاربران در این مدت برای نحوه دسترسی به فضای مجازی احساس می‌کردند، ناشی از کم‌کاری مسئولان امر در بهبود کیفیت شبکه ملی اطلاعات بود.
حوادث اخیر ضرورت توسعه و راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات را بیش‌ازپیش تقویت کرد و لازم است دولت و شورای عالی فضای مجازی به‌منظور ایجاد محدودیت برای رسانه‌های معاند و مخل امنیت و مصلحت کشور این مهم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و هر چه سریع‌تر تمام مراحل آن را به مرحله اجرا درآورند.
هر چند این شبکه توانست در روز‌های محدودیت اینترنت نیاز‌های ضروری بسیاری از افراد را مرتفع سازد، اما نتیجه عملکرد آن با گزارش‌های قبلی مسئولان که کیفیت عملکرد و پیشرفت این پروژه را بالا می‌دانستند فاصله‌هایی داشت. در این مدت کسب‌وکار‌های اینترنتی خسارات زیادی را متحمل شدند که ناشی از عدم برنامه‌ریزی صحیح برای مواجهه با چنین روز‌هایی بود. در همین رابطه یکی از اعضای هیئت‌مدیره کشوری کسب‌وکار‌های مجازی در مصاحبه‌ای اظهار داشت: اتفاقاتی را که در چند روز گذشته شاهد هستیم در سال ۸۸ تجربه کردیم، اما در آن زمان حدود هزار کسب‌وکار روی بستر اینترنت فعالیت می‌کرد درحالی‌که امسال ۳۰۰ هزار فروشنده مجوزدار در این بستر مشغول فعالیتند که طی روز‌های گذشته با مشکل مواجه شدند. وی در ادامه خسارت ناشی از نبود اینترنت ملی را این‌گونه عنوان می‌کند: کسب‌وکار‌های بزرگ فعالیتشان به یک‌دهم کاهش‌یافته و کسب‌وکار‌های کوچک فعالیتشان تعطیل‌شده و ۵۰ هزار نماد اعتماد و ۱۲۰۰ کسب‌وکاری که مجوز فعالیت دارند اکنون با مشکلاتی مواجه شدند که سرمایه‌گذاری آن‌ها را به خطر انداخته است. همچنین دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران نیز گفته است: «در روز‌های اخیر بازار سرمایه نزدیک به ۴۵۰۰ واحد کاهش شاخص شده، چون این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که با قطعی اینترنت، کسب‌وکار‌های مجازی قربانی اول خواهند بود.» اگر به‌صورت کمی بخواهیم خسارت هر روز عدم دسترسی اینترنت را برای اقتصاد کشور حساب کنیم چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است. جواد جاویدنیا؛ معاون فضای مجازی دادستان کل کشور نیز در رابطه با حوادث اخیر و ارتباطش با فضای مجازی در مصاحبه‌ای بیان کرد: «در ایام اغتشاشات اخیر سه پایگاه منافقان در آلبانی، عربستان و سلطنت‌طلبان برای هدایت اغتشاشات فعال بودند و بخش مهمی از هزینه را عربستان سعودی تقبل کرده بود، در نتیجه باید به فکر استقلال فضای مجازی باشیم و آن را مستقل کنیم. اگر شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان سد نفوذ دشمن ایجاد شده و خدمات پایه از درون کشور ایجاد شده بود، اغتشاشات پیش نمی‌آمد و حتی نیاز به بستن اینترنت بین‌المللی نداشتیم». رهبر انقلاب ۲۲ خرداد ۹۶ در دیدار مسئولان نظام؛ از عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اظهار نارضایتی فرمودند: «یکی دیگر از چیز‌هایی که در مدیریت کشور- که بتوانید کشور را اداره کنید- تأثیر دارد، مسئله فضای مجازی است؛ فضا مجازی خیلی مهم است. در مسئله فضای مجازی، آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله شبکه ملی اطلاعات است. متأسفانه در این زمینه کوتاهی شده، کاری که باید انجام بگیرد، انجام نگرفته؛ این {طور} نمی‌شود». حوادث اخیر ضرورت توسعه و راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات را بیش‌ازپیش تقویت کرد و لازم است دولت و شورای عالی فضای مجازی به‌منظور ایجاد محدودیت برای رسانه‌های معاند و مخل امنیت و مصلحت کشور این مهم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و هر چه سریع‌تر تمام مراحل آن را به مرحله اجرا درآورند.

ارسال نظرات